درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
  • ترنم ظهور
  • معاد
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بانک احادیث و آدرس bankahadis.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 416
بازدید ماه : 416
بازدید کل : 23085
تعداد مطالب : 205
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

بانک احادیث




الإمامُ الرِّضا عليه‏السلام :

حَرَّمَ اللّه‏ُ السَّرِقَةَ لِما فِيه[ا] مِن فَسادِ الأموالِ وقَتلِ النَّفسِ لَو كانَت مُباحَةً ، ولِما يَأتي في التَّغاصُبِ مِنَ القَتلِ والتَّنازُعِ والتَّحاسُدِ ، وما يَدعُو إلى تَركِ التِّجاراتِ والصِّناعاتِ في المَكاسِـبِ ، واقتِناءِ الأموالِ إذا كانَ الشَّيءُ المُقتَنى لا يكونُ أحَدٌ أحَقَّ بهِ مِن أحَدٍ . وعِلَّةُ قَطعِ الَيمينِ مِنَ السّارِقِ ؛ لأ نّهُ يُباشِرُ الأشياءَ بِيَمِينِهِ ، وهِي أفضَلُ أعضائهِ وأنفَعُها لَهُ ، فَجُعِلَ قَطعُها نَكالاً وعِبرَةً لِلخَلقِ لِئلاّ يَبتَغُوا أخذَ الأموالِ مِن غَيرِ حِلِّها ، ولأ نّهُ أكثَرَ ما يُباشِرُ السَّرِقَةَ بيَمينِهِ .

امام رضا عليه‏السلام :

خداوند دزدى كردن را حرام فرمود ، چون اگر مباح بود موجب تباهى اموال و آدم كشى مى‏شد و به خاطر اين كه غصب اموال‏يكديگرمايه‏كشتار ودرگيرى‏و حسد ورزى نسبت به يكديگر مى‏شود و نيز چون موجب مى‏شود كه تجارت و پيشه‏ورى ترك شود و اموال و ثروتهاى ناحقّ و ناروا به دست آيد .
و علّت بريدن دست راست دزد آن است كه وى با دست راست خود با اشياء تماس دارد و اين دست بهترين و كار آمدترين عضو بدن اوست.پس بريدن‏آن كيفرى است براى دزد و درس عبرتى است براى ديگران كه درصدد تصرف اموال از راه غير حلال بر نيايند و نيز چون بيشتر با دست راستش مرتكب دزدى مى‏شود .

نور الثقلين : 1 / 627 / 183 منتخب ميزان الحكمة : 272
نظرات این حدیث (0)



الإمامُ الكاظمُ عليه‏السلام :

ثلاثةٌ يَستَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرشِ اللّه يَومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلُّهُ : رَجُلٌ زَوَّجَ أخاهُ المسلمَ ، أو أخدَمَهُ ، أو كَتَمَ لَهُ سِرّا .

امام كاظم عليه‏السلام :

سه نفرند كه در روزى كه سايه‏اى جز سايه عرش خدا نيست در سايه عرش اويند : مردى كه برادر مسلمان خود را زن دهد ، يا به او خدمت كند ، يا رازش را بپوشاند .

الخصال : 141 / 162 منتخب ميزان الحكمة : 252



رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مَن أحَبَّ أن يَلقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْيَلْقَهُ بزَوجَةٍ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هر كه دوست دارد كه پاك و پاكيزه خدا را ديدار كند ، با داشتن همسر به ديدارش رود .

بحار الأنوار : 103 / 220 / 18 منتخب ميزان الحكمة :



عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

- في وَصاياهُ لِعَلِيٍّ عليه‏السلام: يا عَلِيُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَكَ في أوَّلِ الشَّهرِ ووَسَطِهِ وآخِرِهِ ؛ فَإِنَّ الجُنونَ وَالجُذامَ وَالخَبَلَ لَيُسرِ عُ إلَيها وإلى وَلَدِها .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

- در سفارش‏هاى ايشان به امام على عليه‏السلام -: اى على! در آغاز ، ميان و پايان ماه با همسرت همبسترى مكن؛ چه ، [در اين صورت] ديوانگى ، جذام و تباه‏مغزى به سوى وى و فرزندش خواهد شتافت.

كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 552 ، حديث 4899 ، علل الشرائع ، صفحه 515 ، حديث 5 ، الأمالي للصدوق ، صفحه 663 ، حديث 896 كلّها عن أبي سعيد الخدري ، بحار الأنوار ، جلد 103 ، صفحه 281 ، حديث 1 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 268



رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

اِختَضِبوا بِالحِنّاءِ ؛ فَإِنَّهُ يَجلُو البَصَرَ ، ويُنبِتُ الشَّعرَ ، ويُطَيِّبُ الرّيحَ ، ويُسَكِّنُ الزَّوجَةَ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

به حنا خضاب بنديد؛ چرا كه ديده را جلا مى‏دهد ، مو بر مى‏روياند ، بو را خوش مى‏سازد و همسر مرد را آرامش مى‏بخشد.

الكافي ، جلد 6 ، صفحه 483 ، حديث 4 ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 121 ، حديث 272 ، روضة الواعظين ، صفحه 337 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 99 ، حديث 9 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 306



الإمامُ زينُ العابدينَ عليه‏السلام :

علَيكَ بالقُرآنِ ، فإنَّ اللّه‏َ خَلـقَ الجَنّـةَ ... وجَعلَ دَرَجاتِها على قَدْرِ آياتِ القُرآنِ ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ : إقْرَأْ وارْقَ ، ومَن دَخـلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلى دَرَجـةً مِنهُ ما خـلا النَّبِيّونَ والصِّدِّيقـونَ .

امام سجّاد عليه‏السلام :

با قرآن باش ؛ زيرا خداوند بهشت را آفريد ... و درجات آن را به اندازه آيات قرآن قرار داد . پس هر كه قرآن بخواند ، قرآن به او گويد : بخوان و بالا رو . و هر كس از اين افراد وارد بهشت شود در آن جا بلند مرتبه‏تر از او نخواهد بود مگر پيامبران و صدّيقان .

بحار الأنوار : 8 / 133 / 39 منتخب ميزان الحكمة : 112



رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

الـمُـنافِقُ مَـن إذا وَعَدَ أخـلَفَ ، وإذا فَعَلَ أفشى ، وإذا قالَ كَذَبَ ، وإذا ائتُمِنَ خانَ ، وإذا رُزِقَ طاشَ ، وإذا مُنِعَ عاشَ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

منافق كسى اسـت كـه هرگاه وعده دهد خُلف وعده كند ، و هرگاه كارى كند آن را فاش سازد (و در بوق دَمَد) ، و هرگاه سخن بگويد دروغ گويد ، و هرگاه امانتى به او سپارند خيانت ورزد ، و هرگاه روزى داده شود ، سبكسرى كند ، و هرگاه روزى داده نشود (وتنگدست گردد) به غلّ و غش روى آورد .

في المصدر : أساء (كما في هامش البحار) .بحار الأنوار : 72 / 207 / 8 منتخب ميزان الحكمة : 566



رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

لا صَلاةَ لمَن لا يَتَخَشَّعُ في صلاتِهِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

كسى كه در نمازش خشوع (و فروتنى) ندارد ، نمازش نماز نيست .

الفردوس : 5 / 195 / 7935 منتخب ميزان الحكمة : 326



عنه عليه‏السلام :

جاءَ رَجُلٌ إلى رَسولِ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فقالَ : يا رسولَ اللّه ، ما العِلمُ ؟ قالَ : الإنصاتُ ، قالَ : ثُمَّ مَه ؟ قالَ : الاستِماعُ ، قالَ : ثُمَّ مَه ؟ قالَ : الحِفظُ ، قالَ : ثُمَّ مَه ؟ قالَ : العَمَلُ بهِ ، قالَ : ثُمَّ مَه يارَسولَ اللّه ؟ قالَ : نَشرُهُ .

امام صادق عليه‏السلام :

مردى‏خدمت رسول‏خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم آمد و عرض كرد : اى رسول خدا ! علم چيست ؟ فرمود : خاموشى . عرض كرد : سپس چه ؟ فرمود : گوش سپردن . عرض كرد : ديگر چه ؟ فرمود : حفظ و مراقبت . عرض كرد : آن گاه چه ؟ فرمود : به كار بستن آن . عرض كرد : سپس چه اى رسول خدا ؟ فرمود : انتشار دادن آن .

الكافي : 1 / 48 / 4 منتخب ميزان الحكمة : 404



رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مَن تَعَلَّمَ في شَبابهِ كانَ بمَنزِلَةِ الرَّسمِ في الحَجَرِ ، ومَن تَعَلَّمَ وهُو كبيرٌ كانَ بمَنزِلَةِ الكِتابِ على وَجهِ الماءِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هر كه در جوانى دانش آموزد علم او همچون نقشى است كه بر سنگ حكّ شود و هر كه در بزرگسالى بياموزد ، كارش همچون نوشتن برروى آب است .

بحار الأنوار : 1 / 222 / 6 منتخب ميزان الحكمة : 288